صـنایـع پـیـچ و مهره دیـاکـو

صـنایـع پـیـچ و مهره دیـاکـو

صـنایـع پـیـچ و مهره دیـاکـو

صـنایـع پـیـچ و مهره دیـاکـو

ساقه پیچ چیست و چه مزایایی دارد؟

ساقه پیچ به بخش بدون رزوه پیچ اطلاق می‌شود که در حد فاصل کلاهک و بخش رزوه‌دار قرار دارد. دو روش اصلی برای استفاده از ساقه پیچ وجود دارد. یکی از آنها ایجاد ساقه برای افزایش ظرفیت برشی پیچ و روش دیگر کاهش ساقه برای افزایش مقاومت الاستیک مفصل است.

تحت بارگذاری برشی، پیچ نیروهایی عمود بر محور خود را تحمل می‌کند. ساقه‌هایی با مساحت بیشتر باعث حذف تمرکز تنش می‌شوند که در نهایت باعث افزایش عملکرد پیچ ​​در بارگذاری‌های برشی می‌شود. به همین دلیل، طراحان در هنگام تولید پیچ و مهره باید اطمینان حاصل کنند که صفحات برشی در قسمت ساقه و نه در منطقه رزوه دار قرار دارد.

هنگامی که از پیچ‌ها به عنوان پیچ‌های کششی استفاده می‌شود، آنها باید نسبت به اعضای مفصل خاصیت الاستیک بیشتری داشته باشند. در پیچ و مهره‌های با کارایی بالا، ساقه‌ها می‌توانند به حداقل سطح کششی کاهش یابند تا افزایش استحکام به دلیل سختی بالای آن را جبران کنند و پیچ‌ها به اعضایی نسبتا الاستیک تبدیل می‌شوند. در مواردی که پیچ‌ها به دلیل خمش‌های چرخه‌ای مانند بارگذاری غیر عادی، تخریب شده‌اند، جایگزینی پیچ اصلی با پیچ‌های شاخه‌ای می‌تواند عملکرد مفصل را بهبود بخشد. به دلیل قطر کمتر، پیچ‌های ساقه‌ای در شرایط خمشی مشابه، تنش خستگی کمتری را تحمل می‌کنند و در نتیجه عمر مفصل افزایش می‌یابد. این یک سناریوی معمولی از چگونگی بهبود طراحی مشترک است که می‌تواند هزینه‌های تعمیر و نگهداری را کاهش دهد، نکته‌ای که ممکن است بسیاری از افراد از آن غافل باشند.

مزایای دیگری نیز وجود دارند. به عنوان مثال، در جایی که یک پیچ طولانی لازم باشد، وجود ساقه‌ها می‌تواند هم زمان تولید، و هم هزینه‌ها را کاهش دهد. این می‌تواند یک عامل مهم در تولید انبوه پیچ‌ها باشد.

آیا می‌توان از واشرها در محل ساقه پیچ استفاده کرد؟

توصیه می‌شود فقط از واشرهای استاندارد (پیچ و مهره) همراه با واشرهای Nord-Lock استفاده شود. سایر سیستم‌های قفل تخصصی، از جمله پیچ و مهره‌های چسبنده، توصیه نمی‌شوند و هیچ مزیتی برای مفاصل ارائه نمی‌دهند.

از لحاظ تئوریکی می‌توان از پیچ و مهره‌های چسبنده در کنار واشرهای Nord-Lock استفاده کرد اما در صورت محکم کردن مفصل این امر باعث افزایش اصطکاک رزوه‌ها می‌شود. در هنگام سفت شدن، بخش کمتری از گشتاور می‌تواند به بار گیرداری مفید تبدیل شود زیرا گشتاور باید بر اصطکاک اضافی غلبه کند. همچنین افزایش اصطکاک رزوه‌ها خطر تنش پیچشی را در پیچ ایجاد می‌کند و ممکن است منجر به خرابی‌های غیر منتظره پیچ و ساقه پیچ شود. علاوه بر این، این سیستم‌ها هزینه بیشتری را برای مفصل اضافه می‌کنند.

Nord-Lock یک سیستم مهندسی معتبر است و نیازی به استفاده از هیچ سیستم قفل اضافی نیست. کیفیت عالی، کنترل سفت شدگی ایده‌آل را تضمین می‌کند و اتصالات را فوق العاده ایمن می‌کند. دسته غالب پیچ و مهره‌ها شامل بسیاری از اتصال دهنده‌ها می‌شوند. مهره‌های نایلونی، پیچ و مهره‌های فلزی، پیچ و مهره‌های دارای کلاهک انعطاف پذیر و رزوه‌دار فقط برخی از محصولاتی هستند که در دسترس هستند. این محصولات اصطکاک را به اتصالات پیچی اضافه می‌کنند و از یک مهره استاندارد، پرهزینه‌تر هستند.

موارد چسبنده کمی متفاوت هستند اما می‌توانند همین مشکلات را ایجاد کنند. برخی از گزینه‌های چسبنده موجود، قفل‌های رزوه دار، درزگیرهای مفاصل و درزگیرهای رزوه‌ای هستند. علاوه بر افزودن اصطکاک نامطلوب به اتصالات پیچی، گزینه استفاده از روان کننده رزوه نیز از بین می‌رود. استفاده از روان کننده مناسب به منظور کاهش اصطکاک، به حداقل رساندن انحراف بار گیرداری و محافظت در برابر خوردگی توصیه می‌شود.

برای بهینه سازی اتصالات خود توصیه می‌شود از اتصال دهنده‌های استاندارد روغنی به همراه واشرهای Nord-Lock استفاده کنید که منجر به ایجاد اتصال مفصلی می‌شود که بارگذاری قابل پیش بینی و انحراف بارگذاری کمتر خواهد شد.

نظرات 0 + ارسال نظر
امکان ثبت نظر جدید برای این مطلب وجود ندارد.