صـنایـع پـیـچ و مهره دیـاکـو

صـنایـع پـیـچ و مهره دیـاکـو

صـنایـع پـیـچ و مهره دیـاکـو

صـنایـع پـیـچ و مهره دیـاکـو

خوردگی در اتصال دهنده و تاثیرات آن

اگر این گونه تصور می‌کنید که خوردگی صرفا به معنای برجستگی‌های اکسیدی قرمز، زنگ زدگی اتصال دهنده و پیچ و مهره ساخته شده از فلزات و آهن آلات در مناطق ساحلی و دریایی است، در فکر خود تجدید نظر کنید. خوردگی در همه جا وجود دارد و حتی در خشک‌ترین کشورهای جهان نیز  بعضا خوردگی در اتصال دهنده مشاهده می‌شود. همچنین باید توجه داشته باشید که پیشگیری بهتر از درمان است زیرا می‌توان روند خوردگی را در انواع پیچ و مهره به تاخیر انداخت اما هرگز نمی‌توان از آن به طور کلی جلوگیری کرد.

تمام محصولات و اتصال دهنده‌های فلزی به ویژه آنهایی که از آهن یا فولاد ساخته شده‌اند، در نهایت در تماس با اکسیژن و آب، به مرور زمان زنگ زده و تجزیه می‌شوند.

در طول فرآیند خوردگی دو نوع واکنش به وقوع می‌پیوندد: اکسیداسیون که در طی آن الکترون‌ها فلز را ترک می‌کنند و فلز دچار فرسایش شده و تجزیه می‌شود، به طوری که الکترون‌ها، آب یا اکسیژن را به هیدروکسید تبدیل می‌کنند. هنگامی که زنگ زدگی به وجود می‌آید یون‌های هیدروکسید و آهن تشکیل می‌شوند. پس از خوردگی فلز، سطح مقطع آن تغییر می‌کند و در فلزات اتصال دهنده  آهنی، زنگ زدگی در کل سطح فلز گسترش می‌یابد.

به دلیل قرار گرفتن در معرض آب نمک‌دار که pH خنثی یا کمی اسیدی دارد، در کاربردهای ساحلی و فراساحلی این اتفاق راحت‌تر از سایر کاربردها به وقوع می‌پیوندد. محصولات در مجاورت ساحل که در معرض آب شور و همچنین اسپری آب نمک جزر و مد دریا قرار دارند، این مواد بر روی سطح باقی می‌مانند. سطح نمک اتمسفر در مناطق نزدیک‌تر به استوا بیشتر است.

با این حال، خوردگی اتصال دهنده فقط در معرض قرار گرفتن در معرض آب شور رخ نمی‌دهد. مواد تمیز کننده، رطوبت زیاد و محیط‌های “کثیف” مانند فاضلاب و معادن، همه فرایند خوردگی را تشدید می‌کنند. محیط‌های تحت فرآیندهای شیمیایی، سرشار از دی اکسید کربن، همچنین تاثیرات شدیدی بر روی فلزات دارند.

خوردگی یک پدیده طبیعی است که در معرض رطوبت، درجه حرارت و شرایط جوی خاص رخ می‌دهد که نمی‌توان از آن جلوگیری کرد، فقط می‌توان آن را کاهش داد.

خوردگی محصولات را تضعیف می‌کند و در نهایت عملکرد و یکپارچگی آنها را تحت تاثیر قرار می‌دهد. علاوه بر داشتن هزینه بالا، خوردگی ایمنی را تحت تاثیر قرار داده و بر زیبایی محصولات نیز تاثیر می‌گذارد. خوردگی در اتصال دهنده‌ها جنبه‌های مختلف مهندسی، اجزای الکتریکی، واکنشهای شیمیایی و بیولوژیکی را تحت تاثیر قرار می‌دهد. خوردگی از زمانی که انسان شروع به استفاده از فولاد در برنامه‌های کاربردی خود کرده است، یک مشکل بزرگ به حساب می‌آید.

جلوگیری از روند خوردگی در اتصال دهنده فلزی

پاسخ ساده این است که شما نمی‌توانید از روند خوردگی در اتصال دهنده فلزی جلوگیری کنید. بهترین شکل محافظت برای تاثیرگذاری در برابر خوردگی، از زمانی شروع می‌شود که طراحی محصول را آغاز می‌کنید باید اطمینان حاصل کنید که مواد مورد استفاده به اندازه کافی در برابر خوردگی مقاوم هستند و محیطی که از این محصول استفاده می‌کنید سازگار با محصول مورد نظر شما است. از همه مهم‌تر، شما باید مطمئن شوید که فلزات مورد استفاده در اتصال دهنده‌ها و دیگر اجزاء با واکنش در برابر یکدیگر، روند خوردگی را تسریع نمی‌کنند. این فرآیند تحت عنوان نظریه گالوانیک شناخته می‌شود.

براساس نظریه گالوانیک، مهندسان و تولید کنندگان باید مواد و محصولات را به گونه‌ای قرار دهند که وقوع خوردگی گالوانیک را محدود کنند. به عنوان مثال، اگر می‌خواهید آلیاژهای مس و فولاد ضدزنگ را همراه یکدیگر استفاده کنید، استفاده از یک پوشش محافظ برای کاهش خوردگی ضروری است. آلیاژهای آلومینیوم و مس نباید با هم ترکیب شوند، به خصوص در مواردی که pH بالا به دلیل شوری محیط وجود داشته باشد. علاوه بر این، همیشه به یاد داشته باشید که اختلاف بین پتانسیل‌های الکترود توسط محیطی که برنامه یا محصول در آن قرار دارد، تحت تاثیر قرار نمی‌گیرد.

عدم آگاهی از واکنش‌های گالوانیک می‌تواند اثرات مخرب مالی و ایمنی داشته باشد و به دلیل خوردگی، شرکت‌ها متحمل خسارت‌های شدیدی شوند

نحوه نصب پیچ و مهره‌های فولادی ضد زنگ

اگر در حال ساختن هر نوع سازه‌ای هستید، به احتمال زیاد از پیچ‌های فولادی ضد زنگ استفاده خواهید کرد. استفاده از این اتصال دهنده‌های متنوع، با فواید زیادی همراه خواهد بود. برای شروع، آنها در برابر خوردگی بسیار قوی و مقاوم هستند. ثانیا، آنها از نظر زیبایی بسیار جذاب و در دسترس بوده و آنها همچنین تا حد زیادی مقرون به صرفه و ارزان هستند و برای تمام نیازهای اتصالات شما ایده آل خواهند بود.

حالا که پیچ و مهره‌های فولادی ضد زنگ را سفارش دادید، چگونه آنها را مانند یک نصاب حرفه‌ای نصب کنید؟ در اینجا مراحل اساسی برای این کار لیست شده است:

سوراخ‌های نصب را با استفاده از مته یا پانچ مناسب سوراخ کنید. اطمینان حاصل کنید که لبه‌های برجسته آنها بیش از 0.05 اینچ در هر 127 میلی متر نیستند. روغن کاری رزوه‌های آنها برای جلوگیری از لب پر شدن مهم است که می‌تواند بسیار آزاردهنده باشد. پیچ و مهره استیل مستعد لب پر شدن است به ویژه در نقاطی که رزوه‌های نر و ماده مطابقت ندارد. روغن کاری باعث کاهش اصطکاک شده و کار شما را آسان‌تر می‌کند.

برای نصب پیچ و مهره‌های فولادی ضد زنگ ابتدا واشر نصب را درون سوراخ نصب وارد کنید. بعد از آن، نیروی نصب را اعمال کنید تا سر مهره در تماس با صفحه یا سطح مورد نظر باشد. در مرحله بعد قطعه اتصال را از طرف مقابل اتصال دهنده نصب کنید. اگر نزدیک یک منطقه ساحلی در حال انجام کار هستید، سطح را تمیز کرده و یک پوشش را بر روی آن نصب کنید. این کار از پیچ و مهره‌های فولادی ضد زنگ شما محافظت می‌کند.

انواع پیچ و مهره‌های فولادی ضد زنگ زیادی از نظر طراحی و شکل در بازار موجود هستند. خوشبختانه، این روش به طور کلی برای همه آنها قابل اجرا است. در حین نصب باید حتما از دستکش برای جلوگیری از آسیب دیدگی اطمینان حاصل کنید. مهم‌تر از همه، شما باید از سرعت زیاد بستن آنها پرهیز کنید زیرا این کار باعث ایجاد گرمای زیادی می‌شود و در نهایت می‌تواند باعث لب پر شدن پیچ شود.

همچنین مهم است که اطمینان حاصل کنید که ورق یا سطحی که با آن کار می‌کنید نرمتر از پیچ باشد. این کار نه تنها کار شما را آسان‌تر می‌کند بلکه از بروز مشکلات در حین نصب جلوگیری می‌کند. همچنین این اطمینان را می‌دهد که پیچ و مهره‌های فولادی ضد زنگ شما وظیفه مورد نیاز خود را می‌توانند به راحتی انجام دهند و برای مدت طولانی کارایی داشته باشند. در هر پروژه‌ای، اطمینان حاصل کنید که از پیچ‌های با کیفیت بالا از یک تولید کننده شناخته شده مانند دیاکو برای اطمینان از دوام آن استفاده می‌کنید.

میزان درگیر شدن پیچ و مهره‌های فولادی ضد زنگ در یک سوراخ مخروطی

آیا می‌توان حداقل میزان درگیری را در یک سوراخ مخروطی تعیین کرد تا از ساییدگی رزوه‌ها جلوگیری شود؟

برای تمام اتصالات پیچی باید یک قانون مهندسی ساده را در نظر بگیرید. هرگونه خرابی در اتصال دهنده باید در قسمت اتصال دهنده نر – پیچ یا گل میخ – رخ دهد. این بدان معنی است که مقاومت برشی در هر دو بخش داخلی و خارجی بر مقاومت کششی پیچ غلبه می‌کند. بنابراین انتخاب اتصال دهنده‌ها و طراحی مونتاژ باید از هرگونه امکان ساییدگی رزوه‌ها جلوگیری کند در حالی که مطمئن شوید ضعیف‌ترین ناحیه، در محدوده پیچ و مهره یا گل میخ است.

مقاومت برشی هر رزوه چهار پارامتر اصلی مرتبط است که می‌تواند با پیروی از روش E.M. Alexander محاسبه شود:

مدول یانگ (E) مصالح

مقاومت برشی (تون متر) مصالح

ناحیه برشی رزوه، که وابسته به پوشش و فاصله بین رزوه‌های های داخلی و خارجی، و میزان درگیری موثر رزوه‌ها در مقایسه با عمق سوراخ‌های ضربه خورده منهای ارتفاع ورودی سوراخ است. با این وجود، تلورانس می‌تواند بر موارد بالا تاثیرگذار باشد. هرچه میزان فاصله رزوه‌ها بیشتر باشد، میزان نیروی ساییدگی پیچ کمتر می‌شود. ابزارهای محاسبه طبق روش الکساندر می‌توانند نتایج دقیقی را ارائه دهند.

نحوه انتخاب اتصال دهنده و پیچ و مهره مناسب برای مناطق مرطوب

این که آیا کسب‌وکار شما تعمیرات اساسی بر روی ماشین آلاتی انجام می‌دهد که در مناطق مرطوب کاربرد دارند یا خدماتی مانند ساخت تجهیزات و ماشین آلات را در شهرهای ساحلی انجام می‌دهد، مهم است که از اتصال دهنده و پیچ و مهره مناسب استفاده کنید.

اتصال دهنده‌های ضد زنگ یک اصطلاح گسترده است که می‌تواند برای همه چیز از پیچ و مهره تا آویز پیچ و مهره، واشر و میخ را در بر بگیرد. هدف اصلی هر نوع اتصال دهنده، بستن دو قطعه به یکدیگر است. بدین ترتیب اتصال دهنده‌های ضد زنگ در ضخامت‌ها، طول‌ها و شکل‌های مختلف مانند پیچ سر شش گوش، پیچ آلن و انواع مختلف دیگر عرضه می‌شوند. بنابراین، مهم است که اصطلاحات موجود در اتصال دهنده‌ها را بدانید تا مطمئن شوید که یک گزینه مناسب را انتخاب کرده‌اید.

برخی از اتصال دهنده‌ها، مانند پیچ ​​و مهره‌های شش گوش و پیچ‌های سر صاف، در این صنعت بسیار مشهور هستند و نام آنها به راحتی به ما کمک می‌کند که آنها را به لحاظ ظاهری تصور کنیم و با نقش آنها بیشتر آشنا شویم. اتصال دهنده‌های دیگر، مانند پیچ ​​های باربر یا پیچ‌های سر خزینه، همچنان نام‌های قدیمی خود را دارند که درک کاربرد آنها دشوار است.

فولاد ضد زنگ اغلب به عنوان بهترین ماده برای ساخت اتصال دهنده و پیچ و مهره ضد زنگ شناخته می‌شود. مواد دیگر، مانند برنز و روی اندود شده، مزایا و کاربردهای خاص خود را دارند، اما بیشتر سازندگان پیچ‌های ضد زنگ بر این باورند که فولاد ضد زنگ با دوام‌ترین ماده موجود است (با در نظر گرفتن مقاومت آنها در برابر خوردگی). در هنگام انتخاب درجه فولاد ضد زنگ مورد نیاز، اغلب بهتر است که از درجات بالاتر استفاده کنید، هرچه درجه بالاتر باشد، مقاومت در برابر خوردگی نیز بیشتر خواهد بود. اتصال دهنده‌ها معمولا در سه درجه از جنس فولاد ضد زنگ عرضه می‌شوند:

  1. 8-18
  2. 304
  3. 316

بنابراین بهتر است در پروژه‌هایی که در مناطق مرطوب انجام می‌شود، از فولاد ضد زنگ با درجه 316 استفاده کنید.

اغلب اوقات، بیش از یک اتصال دهنده و پیچ و مهره مناسب برای پروژه‌ها وجود خواهد داشت. اتصال دهنده‌ای که انتخاب می‌کنید به عملکرد و جنبه‌های زیبایی شناسی مورد نظر شما بستگی دارد. برای کسب اطلاعات بیشتر در مورد اتصال دهنده‌های مناسب برای محیط‌های مرطوب، با شرکت دیاکو تماس بگیرید.

اتصال دهنده و پیچ و مهره OEM چیست؟

بسیاری از صنایع از جمله بخش OEM به اتصال دهنده‌های با کیفیت، بادوام و مقاوم در برابر خوردگی احتیاج دارند. بسته به نوع پروژه‌ها و برنامه‌های کاربردی مورد نظر شما، ممکن است به اتصال دهنده‌های فولادی ضد زنگ سفارشی نیاز داشته باشید.

OEM مخفف سازنده تجهیزات اصلی (اورجینال) است. این اصطلاح به مشاغلی اطلاق می‌شود که محصولات آنها به عنوان اجزای سازنده محصولاتی که در یک شرکت دیگر تهیه شده‌اند، استفاده می‌شود و سپس محصول نهایی به یک کاربر نهایی فروخته می‌شود. در برخی بخش‌ها، یک شرکت تولیدی محصولات، بخش‌های مختلف محصول را از شرکت‌های دیگر دریافت کرده و ویژگی‌ها یا قابلیت‌های خاصی را به محصولات نهایی اضافه می‌کند و از این طریق ارزش بیشتری را به مشتریان ارائه می‌کند.

اصطلاح OEM معمولا به اتصال دهنده‌های سفارشی که برای اهداف خاص ساخته شده‌اند، اطلاق می‌شود. اغلب مواقع، این اتصال دهنده‌ها بر اساس تنظیمات خاص و طراحی‌های پیچیده ساخته می‌شوند. هنگام همکاری با یک شرکت تولیدکننده اتصال دهنده و پیچ و مهره باید اطمینان حاصل کنید که آنها قادر به تولید اتصال دهنده‌هایی هستند که به طور یکپارچه در ماشین آلات یا تجهیزات شما نصب می‌شوند. دلیل این امر این است که اگر اتصال دهنده‌ها به صورت انبوه تولید نشوند و نیازهای خاص شما را برآورده نکنند، لزوما نمی‌توان از آن اتصال دهنده‌ها برای اهداف دیگر استفاده کرد.

یکی از راه‌های یافتن یک شرکت قابل اطمینان برای تولید اتصال دهنده OEM، انجام تحقیقاتی در مورد فناوری و موادی است که از آنها برای ایجاد اتصال دهنده‌ها استفاده شده است. فناوری پیشرفته، همراه با تجربه در صنعت و دسترسی به طیف گسترده‌ای از فلزات و مواد، منجر به طراحی و تولید مطمئن اتصال دهنده‌های دقیق برای تجارت شما می‌شود.

پیشرفت در عرصه تولید اتصال دهنده‌های OEM می‌تواند یک فرایند پیچیده باشد. نه تنها نیاز به مشخص کردن طول، قطر، ضخامت و مواد مورد نیاز خواهید داشت، بلکه باید نمونه‌های اولیه‌ای که سازنده در اختیار شما قرار می‌دهد را نیز بررسی کنید.

ما در شرکت دیاکو انواع اتصال دهنده‌های تخصصی مخصوص صنایع مختلف را تولید می‌کنیم. با کارشناسان اتصال دهنده‌های باتجربه ما مشورت کنید تا بتوانید اتصال دهنده‌های بادوام، دقیق و مورد نظر خود را بیابید.